Triggerpoint-oefeningen en -tips
voor specifieke aandoeningen

Sportmassage

Fibromyalgie

Fibromyalgie kan beter worden onder controle gehouden met enkele eenvoudige thuisbehandelingen of -remedies. En optie is therapeutische massage voor fibromyalgie die de zachte weefsels en spieren van het lichaam behandelt om spierspanning, pijn, stress en krampen te verminderen.

Het toepassen van warmte is ook een effectieve oplossing gebleken voor spierstijfheid en pijn van fibromyalgie. Een warme douche, weken in een jacuzzi en het gebruik van een vochtig warmtepad kunnen allemaal wonderen verrichten.

Aangezien angst de symptomen van fibromyalgie kan verergeren, is het ook van essentieel belang om ontspanningstechnieken, zoals diepe ademhalingsoefeningen of begeleide beelden, te gebruiken en om elke dag de tijd te nemen om voldoende rust te krijgen en stress weg te houden. En om je geest en lichaam te laten rusten en te laten herstellen, kun je het best een regelmatig slaapschema volgen.

Nekpijn

De nek is een van de plekken waar triggerpoints het meeste voorkomen, aangezien de nek constant aan het werk is om het hoofd te ondersteunen, samenwerkt met de schouderspieren om bewegingen mogelijk te maken en helpt bij het aanpassen van uw houding. De suboccipitale en scaleuze spieren in de nek moeten de focus zijn, evenals de Levator Scapulae en Trapezius-spieren in de schouder die pijn naar de nek kunnen doorsturen.

Er zijn twee zelfbehandelingstechnieken die je kunt proberen voor triggerpoints voor nekpijn . En optie is acupressuur op het triggerpoint, waarbij je het gewicht van je arm gebruikt om zachte druk op het gebied uit te oefenen.

Een andere optie is het gebruik van apparatuur zoals een Thera Cane -massageapparaat, hetgeen een stok is met knobbels en uitsteeksels waarmee je druk kunt uitoefenen op het gebied. Er is ook een "knobble board" dat vergelijkbaar is met de Thera Cane, behalve dat het een bord is waarop je kunt liggen.

Of je nu gebruik maakt van deze instrumenten of je eigen vingers, het is de bedoeling om op het triggerpoint te drukken en dan de druk te verminderen tot er geen pijn meer is. Vervolgens laat je de druk langzaam toenemen gedurende 60 tot 90 seconden, maar zorg er daarbij voor dat je onder het pijnpunt blijft. Laat de druk vervolgens langzaam los en rek je nek uit.

Schouderpijn of -spanning

Net als de nek kunnen de schouders vaak pijn, spanning en stijfheid ervaren. In het bijzonder worden de spieren Infraspinatus, Subscapularis en Trapezius vaak getroffen door triggerpoints. Stretchoefeningen en versterkende oefeningen kunnen je helpen om kracht en flexibiliteit te behouden die toekomstige pijn kunnen voorkomen.

Enkele dingen die je kunt doen: zorg er op het werk voor dat de computer niet te ver van je verwijderd staat en vermijd stoelen die te hoog zijn, te kort of die geen armleuningen hebben. Een juiste ergonomie is de sleutel om een slechte houding die kan leiden tot schouderpijn, te voorkomen. Als je werk fysieke arbeid inhoudt (als je bijvoorbeeld een schilder of elektricien bent), vermijd dan dat je langdurig met de armen omhoog werkt; gebruik een kleine kruk of stoel om jezelf hoger te positioneren en je dichter bij de uit te voeren taak te brengen. En als je vaak voorwerpen, zoals zakken, in n hand draagt met de arm naar beneden hangend, wissel dan regelmatig van arm om te voorkomen dat je je arm te ver stretcht.

Vrijheid van pijn

Triggerpoints benvloeden de gezondheid en vitaliteit van miljoenen mensen per jaar, maar er is zeker geen reden om het ongemak en de beperkte mobiliteit die ze veroorzaken, te verdragen. Dankzij de effectieve mogelijkheden van triggerpoint-therapie, alsook zelfbehandeling en managementtechnieken, kun je een blijvende pijnverlichting ervaren en de gezondheidsvoordelen ontdekken die helpen uw levenskwaliteit te verbeteren.

» Maak hier een afspraak



 
 


 


sportmassage   |   ontspanningsmassage   |   zwangerschapsmassage   |   lichaamsmassage   |   voetmassage   |   beenmassage   |   rugmassage   |   nekmassage   |   massage bij kanker
© 2018 Refocus Massage Zwolle. Kamer van Koophandel Oost Nederland: 50554107. Alle rechten voorbehouden. Privacy   |   Disclaimer